Financiado gracias a Ayudas a la Creacion 2019 del Ayuntamiento de Madrid
The Vampire Manifesto is a multiple work that is the result of research and production carried out between 2016 and 2021 around the idea of Vampirism as a systemic resistance that redefines the idea of the vampire by performing it in all its aspects. It is an installation of installations carried out as an exercise of force: to think and be a vampire, to create from the handling of five artistic disciplines that derive in an exhibition that is a vampire in itself. Everything that occurs, happens inside and outside a film, a sound installation, a performance, 40 minutes of musical composition, scenography, dozens of sculptures, costumes, a novel, twenty years of experiences or twenty million years of resistance within an exhibition that asks the spectator to change the speed of time of absorption of its content. It is a cave of blood and revenge, in which a declaration of intentions is shown: We are Vampires.

Multiple references crowd in, from the French Théâtre du Terror, the Biblical Apocalypse, superorganisms and neuroparasites that attack the environment but make it survive, archaeosocial studies, the appropriation of the idea of the vampire as "vileness" by thinkers, theorists and economists from Marx to Mark Ficher, quick and slow nods to the history of cinema and literature, moments in history that are rewritten by ending the story of the invaders of bodies and lands under the code of revenge fantasies and volcanic rifts, layers of millenary occult imaginary hidden in its symbolism or the queer Fantaterror of Pierrot in Barcelona.

In this operatic work, each and every one of the elements, pieces and installations are connected and quote each other, creating a loop from which one does not wish to exit, but which can be enjoyed regardless of the depth to which the spectator wishes to go.





The Vampire Manifesto es una obra múltiple fruto de una investigación y una producción realizada entre 2016 y 2021 alrededor de la idea de Vampirismo como resistencia sistémica que redefine la idea del vampiro performándola en todos los aspectos. Es una instalación de instalaciones realizada como un ejercicio de fuerza: pensar y ser un vampiro, crear desde el manejo de cinco disciplinas artísticas que derivan en una exposición que es un vampiro en sí misma. Todo lo que ocurre, acontece dentro y fuera de una película, una instalación sonora, de performance, de 40 minutos de composición musical, escenografía, decenas de esculturas, de vestuarios, de una novela, de veinte años de vivencias o de veinte millones de años de resistencia dentro de una exposición que pide al espectador cambiar la velocidad del tiempo de absorción del contenido de la misma. Es una cueva de sangre y una venganza, en la que se muestra una declaración de intenciones: Somos Vampiros.

Múltiples referencias se agolpan desde el Teatro del Terror francés, El Apocalipsis Bíblico, los superorganismos y neuroparásitos que atacan al entorno pero lo hacen sobrevivir, estudios arqueosociales, la apropiación de la idea del vampiro como “vileza” por parte de pensadores, teóricos y economistas desde Marx a Mark Ficher, guiños rápidos y lentos a la historia del cine y la literatura, momentos de la Historia que se reescriben acabando con el relato de los invasores de cuerpos y tierras bajo el código de las revenge fantasies y grietas volcánicas, capas de imaginario de ocultismo milenario escondido en su simbología o el Fantaterror maricón de Pierrot en Barcelona.

En esta obra de carácter operístico todos y cada uno de los elementos, piezas e instalaciones se conectan entre sí y se citan entre sí planteando un bucle del que no se desee salir pero que puede ser disfrutado independientemente de la profundidad a la que quiera llegar el espectador.
THE VAMPIRE MANIFESTO (2021)

Installation of Installations, multiple media: esculpture, video, costume design, music, artist novel, escenography, sound installation, performance, theory fiction
ENG
SPA